Feedback

Feedback is niet veroordelend zoals kritiek krijgen. Kritiek krijgen is afkeurend en vaak niet onderbouwd. Het wordt ervaren als een persoonlijke aanval men voelt zich gekwetst. Feedback is onderbouwd en is gericht op het versterken van de relatie én op ontwikkeling. Het is iets dat je de ander wilt meegeven met het doel om tot verbetering te komen. Via feedback leer je hoe gedrag of houding overkomt en welke gevolgen dat gedrag voor de ander heeft.

Het doel van feedback is

  • Je zelfkennis vergroten.         
  • Negatief of ongewenst gedrag corrigeren.
  • Positief gedrag ondersteunen en bevorderen.
  • Relaties tussen personen veruidelijken.
  • Geeft je inzicht hoe je met mensen omgaat.
  • Geeft je inzicht hoe jij op mensen overkomt.
  • Draagt bij aan effectieve communicatie.

Ontvangen van feedback
1. Luister
2. Vat samen
3. Waardeer/beoordeel wat is gezegd.
4. Denk er over na
Vervolg
Pas je gedrag aan of niet.
Ga niet in de verdediging.

De ‘ik-boodschap’
Als je feedback geeft doe je dit in een ik-boodschap, dit werkt bete dan een jij-boodschap. Een jij-boodschap wijst naar de ander (jij doet iets fout) en heeft als risico dat de ander ontkent of in de verdediging schiet. In beide gevallen leidt het de aandacht af van wat je wilt zeggen. Met een ik-boodschap houd je het bij jezelf. Als je jouw opmerking beschrijft, kan de ander daar niets aan af doen.

Voorbeelden

Jij-boodschap: Jij praat te hard.
Ik-boodschap: Ik kan me niet concentreren als ik je hard hoor praten.

Jij-boodschap: Jij begint steeds over iets anders.
Ik-boodschap: Ik vind het lastig om het over zoveel dingen tegelijk te hebben.

Jij-boodschap: Jij geeft geen antwoord op mijn vraag.
Ik-boodschap: Ik zit nog steeds met die vraag.